STRESSZ, VIZSGADRUKK ELLEN A LEGJOBB MEGOLDÁSOKKAL!

Ügyfélszolgálat

Kapcsolattartó: Brandenburg Ottó Ferdinánd

Telefonszám: 06-30-828-2791

E-mail: info@mentaltuning.hu

Ügyfélszolgálat: 11:00-16:00 h-ig

Nyitvatartás:
NON-STOP

Megosztás

A nádcukor tényleg jobb? Zsír vagy szénhidrát? Eloszlatunk pár táplálkozási tévhitet!

2018.11.28.

A nádcukor tényleg jobb? Zsír vagy szénhidrát? Eloszlatunk pár táplálkozási tévhitet!

Manapság sokan törekednek az egészséges táplálkozásra, de megfelelő infók hiányában, vagy fals, divatos tévhitek miatt végül mindez meghiúsul.

Egy friss, a hazai táplálkozási szokásokat és az alapvető táplálkozási ismeretek vizsgáló kutatás azt mutatja, hogy a nemes szándék kellő ismeretek híján könnyen vakvágányra futhat.

A Gyermekek Nemzetközi Világnapja alkalmából nyilvánosságra hozott Nestlé kutatási* eredmények aggasztó képet mutatnak a magyar háztartások táplálkozási szokásairól.

„Az egészséges táplálkozásról sok szó esik évek óta, ezért a megkérdezettek jelentős többsége azonosítani tudja, hogy a mértéktelen és egyoldalú táplálkozás nagy részben felelős lehet az elhízásért és krónikus betegségek kialakulásáért” – mondta a kutatási kérdőív összeállításában részt vevő Szarvas Veronika, a Nestlé dietetikusa.

Hozzátette: „a megkérdezettek tudták, hogy oda kell figyelniük a só-, cukor-, zsírfogyasztásukra, hogy elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű rost fogyasztása, ugyanakkor mélyebb ismereteik ezekről már nem voltak. Ezen kívül számos tévhit került beazonosításra például a rettegett E-számok kapcsán”.

Kép: iStock

Sózunk, majd utánsózunk

A szakemberek szerint a túlzott sófogyasztás is felelőssé tehető az egyes szív- és érrendszeri betegségek és a magas vérnyomás kialakulásáért, ezekben a betegségekben pedig hazánk élen jár. A napi egészséges sófogyasztásunk maximum 5 gramm lehetne, ami nagyjából egy teáskanálnyi mennyiségnek felel meg.

A rostokat jobban ismerjük?

A kutatásból elsőre úgy tűnhet, többet tudunk a rostokról, legalábbis a megkérdezettek igen magas aránya, 90 százalékuk tudta, hogy miért érdemes teljes értékű gabonát tartalmazó termékeket választani a hagyományos, fehérlisztes változatok helyett, ugyanakkor a szervezet számára ideális rostmennyiséget csak tízből hárman találták el. Egy átlagos magyar ember napi rostfogyasztása nem éri el az ideálisnak tekinthető 25-35 grammot.

A zsírtól közel sem félünk annyira, mint a szénhidráttól

Jellemző, hogy a nemzeti hagyományokra hivatkozva könnyen szemet hunyunk a megkérdőjelezhető mértékű zsírfogyasztásunk felett, miközben a túl magas szénhidrátbeviteltől komolyan tartunk. Ehhez képest a WHO adatai szerint a napi ajánlott zsírbeviteli mennyiség több mint 2,5-szeresét fogyasztjuk, ráadásul ennek nagy részét telített zsírsavak formájában (melyek többek között a kókusz-, sertés-, kacsa- és libazsírban, vajban találhatók meg nagyobb mennyiségben), pedig az ajánlásnak megfelelően inkább a telítetlen zsírsavakat tartalmazózsiradékokat (repce-, napraforgó, dió-, szezám-, olívaolajok) kellene előnyben részesíteni a szív és érrendszeri betegségek megelőzésének érdekében.

Kép: iStock

Nagyon keveset tudunk a cukrokról

A kutatás talán legmeglepőbb eredménye, hogy az édesítéssel és a cukrokkal kapcsolatos ismeretek még mindig rendkívül felszínesek. Komoly tévhit a lakosság körében, hogy a barna cukor vagy a nádcukor egészségesebb a répa vagy kristálycukornál. A nádcukrot cukornádból, a kristálycukrot cukorrépából állítják elő. Bár ízük és ásványianyagtartalmuk nem teljesen egyforma, a két cukor kémiai szempontból megegyezik, így a nádcukor nem egészségesebb, vagy diétásabb, mint a kristálycukor. A barna cukor pedig nem más, mint melasszal színezett finomított cukor.

Tényleg ellenség az E?

Fontos persze tisztában legyünk azzal, milyen adalékanyagok vannak az adott termékben, de jó tudni, hogy szigorú szabályok vonatkoznak ezek használatára, így nem kell attól tartanunk, hogy az egészségre káros adalékanyag kerül az élelmiszerekbe. A hozzáadott E300 az aszkorbinsav, ami nem más, mint C-vitamin, míg az E306 pedig az E-vitamint, az E100 a Kurkumát, az E500 pedig a szódabikarbónát jelenti.

*Az online kutatás 2018. július-október közötti időszakban készült, 4 787 tizennyolc év feletti felnőtt részvételével.

Forrás:noizz.hu

vissza

Hozzászólások