Ügyfélszolgálat

Kapcsolattartó: Brandenburg Ottó Ferdinánd

Telefonszám: 06-30-828-2791

E-mail: info@mentaltuning.hu

Ügyfélszolgálat: 17:00-19:30 h-ig

Nyitvatartás:
NON-STOP

Megosztás

Halolaj és a psziché

2012.11.28.

Halolaj és a psziché

Depresszió, kedélybetegség esetén a sejtmembránban csökken az Omega-3 zsírsav mennyisége, a sejtek oxidatív károsodást szenvednek, ezért kevesebb szerotonint termelnek.
A csökkent szerotonin-szint pedig a hivatalos álláspont szerint a depresszió létrejöttében nagy jelentőséggel bír.

Az omega-3, az EPA és DHA szavak egyre ismertebbé válnak azok körében, akik maguk veszik kezükbe gyógyulásukat és utána olvastak annak, hogy mi az, ami a tudomány állása szerint segíthet a depresszión, a hangulatzavaron. Azt szeretném most közérthetően megvilágítani, hogy miért és hogyan is tud segíteni az omega-3, mely étrendünk fontos része kellene, hogy legyen. Azonban nem csak a depresszió témaköre az, melyben hasznát látjuk, hiszen egészségünk megőrzésében több területen is bizonyít.

Kezdjük a zsírok rövid ismertetésével!

A szervezet energiájának és táplálékának 25-45 %-át a lipidek vagyis a zsírok adják. A szénhidrát raktározásánál gazdaságosabb a zsírok raktározása, mert oxidációjukból sokkal több energia szabadul fel.

Élettani jelentőségük:

• Zsírsejtekben raktározódva tartalék energiaforrás
• Sejtfal és membránok alkotórészeiként szerepelnek
• A sejtfalak áteresztőképességét szabályozzák
• Fehérjékkel, szénhidrátokkal kapcsolódva részt vesznek más anyagcsere
folyamatokban
• Egyes származékaik vitamin és hormonhatásúak
• Oldatban tartják a zsírban oldódó vitaminokat
• Az idegszövet tartalmazza a legnagyobb mennyiségben, felépítéséhez nélkülözhetetlen

A lipidek csoportosítása:
• Telített zsírsavak (kettős kötést nem tartalmaznak)
• Telítetlen zsírsavak (egy vagy több kettős kötést tartalmaznak)
• Egy kettős kötést tartalmaz: olajsav
• Két kettős kötést tartalmaz: linolsav (LS)
• Három kettős kötést tartalmaz (LNS)

A linolsav és a linolénsav esszenciális zsírsavak, felvételük kizárólag növényi tápanyagokból történik. A többszörösen telítetlen zsírsavakat ezek továbbalakításával
tudja előállítani a szervezet. Ezek közül legfontosabb az ötszörösen telítetlen eikozapentaénsav (EPA) és a hatszorosan telítetlen docozahexaénsav (DHA). Ezeknek a többszörösen telítetlen zsírsavaknak az előállítása jelentős energia-befektetést igényel. Legalább tíz LNS-re van szüksége szervezetünknek ahhoz, hogy egy EPA-t előállítson, ezért sokkal gazdaságosabb, ha ezeket olyan tápanyagokkal visszük be, amelyek nagy mennyiségben tartalmazzák az EPA-t és a DHA-t.

LNS-t tartalmaz a lenmag, lenmagolaj, repceolaj, dió és a zöldleveles növények.

EPA-t, DHA-t tartalmaz a halolaj, friss alga, kagyló, melyek a tengerparti népek eledelét képezik.

A telítetlen zsírsavakat az alapján nevezik el, hogy az első kettős kötés a lánc zsír felőli oldalától számolva hányadik szénatomnál van.

E szerint megkülönböztetünk:

1. Omega-3
2. Omega-6
3. Omega-9 zsírsavakat

Ezek mindegyikére szükség van az egészséges élethez, de modern életünkben táplálkozásunk aránytalanul sok Omega-6-ot és nagyon kevés Omega-3-at tartalmaz, ez az arány 10:1 vagy akár 20:1-et is elérheti, míg az ideális arány megelőzésre 3:1,
gyógyító céllal 1:1 lenne. Tehát itt is, mint mindenütt a megfelelő egyensúly a fontos.

Az Omega-3 zsírsavak jelentőségét azok a kutatások tárták fel, melyek arra irányultak, hogy a grönlandi eszkimók körében, akik sok tengeri halat esznek, szinte ismeretlenek azok a kardiovaszkuláris betegségek, amelyek a nyugati népességre oly jellemzők. A tengeri olajok nagy mennyiségben tartalmazzák az EPA-t és DHA-t. Ezek a tengeri növényekből, algákból keletkeznek, áthaladva a tengeri élőlények táplálkozási láncán, beépülnek a tengeri halakba és emlősökbe. A tengeri állatoknak azért van szükségük
nagy mennyiségű Omega-3 zsírsavra, mert az folyékony marad a hideg vízben, míg a telített zsírsavak kikristályosodnak és így nem képesek részt venni a biológiai folyamatokban.

Az Omega-3 zsírsavak jó hatással vannak:

• Szív- és érrendszerre
• Daganatos betegségeknél

Bőrbetegségek esetén:
• Száraz, viszkető bőr, felkaron lévő állandó libabőr, ekcéma, bőrgyulladás, pikkelysömör, töredezett haj

Cukorbetegség esetén:
• Csökkenti a sejtek inzulinrezisztenciájának kialakulását, javítja a cukortűrő képességet
• Reumatikus izületi bántalmakban, köszvényben fájdalomcsillapító és
gyulladáscsökkentő
• Az allergiás és autoimmun kórképekben jelentős javulás érhető el.

A telítetlen zsírsavakra védő hatással van az E-vitamin és a szelén, amelyek megakadályozzák a membránokban lévő zsírsavak oxidációját. Az A-vitamin és a
C-vitamin is jelentős membránvédő hatású. Ezek az antioxidáns vitaminok egymás hatását támogatják.

Idegrendszeri, pszichés betegségek esetén is kiváló gyógyír lehet!

Az agy és a látószervek fejlődéséhez nélkülözhetetlen, már a terhesség alatt is megfelelő mennyiségben szükséges fogyasztani. Egyes országokban a koraszülöttek tápszerei tartalmazzák az Omega-3 zsírsavat. Az alkohol csökkenti az Omega-3 zsírsavak mennyiségét, ezért az alkoholista anyák értelmi fogyatékos babákat szülhetnek.

Depresszió, kedélybetegség esetén a sejtmembránban csökken az Omega-3 zsírsav mennyisége, a sejtek oxidatív károsodást szenvednek, ezért kevesebb szerotonint termelnek.
A csökkent szerotonin-szint pedig a hivatalos álláspont szerint a depresszió létrejöttében nagy jelentőséggel bír. Az Omega-3 zsírsavak adagolásával a depresszió tünetei megszüntethetők vagy javíthatók. Alkoholos és szülés utáni depresszió eseteiben is jó eredményeket értek el.

Ezen kívül fejfájás és migrén eseteiben is hatásos segítség.
Hiperaktivitás, krónikus figyelemhiány, fokozott ingerlékenység és diszlexia eseteiben szintén sikerrel alkalmazták. Ez utóbbi betegségek elsősorban a fiatalokat érintik, mert
ők az Omega-6 zsírsavakban gazdag ételek legnagyobb fogyasztói.

Az agynak fontos építőeleme az Omega-3, azonban ahogy olvashattad, a mai táplálkozással minimális mennyiséget viszünk be belőle, ugyanakkor az Omega-6 aránya pedig rendkívül magas. Számos vizsgálat készült, mely azt mutatta, hogy a depressziósok vérében alacsonyabb az Omega-3. Ezeket a vizsgálatokat most nem részletezném, inkább a tömör lényeg közlésére koncentrálok.

Azt is kimutatták, hogy minél több halat fogyaszt egy nemzet annál kevesebb ott a depressziós emberfia.

Szülés utáni depresszió esetén is hatékonynak bizonyult, hiszen a gyermek fejlődéséhez rengeteg Omega-3-ra van szükség, melyet a bébi „elszív” az anyjától.

További kutatások arra is rávilágítottak, hogy nagyobb volt az ellenséges magatartás azok körében, akik kevés halat fogyasztottak és, akikben alacsony volt a DHA-szint. Tovább sorolván az összefüggést, meg kell említenem, hogy olyan kutatást is végeztek, melyben az öngyilkossági késztetést és a vér omega-3 tartalmát vizsgálták. Az eredmény a fentiek után nem meglepő módon az, hogy jelentős kapcsolatot találtak a vér alacsony omega-3 tartalma és az öngyilkossági kísérlet között.
Ilyen esetekben, amikor omega-3-mal vizsgálatokat végeznek, ne 2 halolaj kapszulát képzeljünk el napi adagnak! Ugyanis az egyik vizsgálatban pl. 12 hétig adtak napi 1 gramm EPA-t tartalmazó mennyiséget. Hogy érzékeltessem egy példával, ez a Dr. Chen-féle mélytengeri halolaj E-vitaminnal típusból napi 5 db kapszulának felel meg. Tehát csak így érvényesül a terápiás adag.

Ahogy láthatjuk, nagy segítségünkre van az omega-3. A már korábban említett okból is, miszerint az omega-3 építőeleme a membránoknak, melyekkel az idegsejtek kommunikálnak.

Tehát ismét eljutottunk oda, hogy az üzemanyag, amit megeszünk nem mellékesen befolyásolja közérzetünket, agyműködésünket, egészségi állapotunkat. Tovább vezetve az előbbi fonalat, ha az ételben, amit megeszel sok az omega-6 és kevés az omega-3, akkor nem hiába fordulhat elő, hogy a membránokba omega-6 épül be omega-3 helyett, és ettől azok a membránok, – hogy frappáns kifejezéssel éljek – már nem működnek olyan olajozottan.

Tanácsok az Omega-6 és az Omega-3 zsírsavak egyensúlyának eléréséhez:

Csökkentsük a következőket!

• Kukoricaolaj
• Napraforgóolaj
• Mogyoróolaj
• Szezámolaj
• Olajban sült gyors ételek mennyisége
• Margarin és az azokkal készült pékáruk, sütemények, egyéb transzzsír források stb.

Növeljük az alábbiakat!

• Hering
• Makréla
• Lazac
• Szardínia
• Pisztráng
• Tonhal stb. mennyiségét

10 dkg ezekből a halakból 1 g EPA-t és DHA-t tartalmaz. Sok Omega-3-at tartalmaz még a dióbél, a makadámia dió, török mogyoró, hikoridió és a földimogyoró is, de ez nem egyenértékű az állati eredetű omega-3-mal.
Aki nem szereti a tengeri halakat, annak kiváló megoldás a halolaj kapszula, azonban érdemes megnézni az EPA és DHA tartalmukat, ugyanis nem egyformák és árban is különböznek.

Forrás: Tisztán és Egyszerűen gyógynövényekről, ásványi anyagokról, vitaminokról c. könyv
Hibbeln, JR: Seafood consumption…

vissza

Hozzászólások