STRESSZ, VIZSGADRUKK ELLEN A LEGJOBB MEGOLDÁSOKKAL!

Ügyfélszolgálat

Kapcsolattartó: Brandenburg Ottó Ferdinánd

Telefonszám: 06-30-828-2791

E-mail: info@mentaltuning.hu

Ügyfélszolgálat: 11:00-16:00 h-ig

Nyitvatartás:
NON-STOP

Megosztás

Hogyan előzhető meg a trombózis?

2017.09.27.

Hogyan előzhető meg a trombózis?

A trombózisnak – vagyis a vérereinkben kialakuló vérrögöknek – időnként súlyos, sőt életveszélyes szövődményei is lehetnek, ezért érdemes mindent megtenni azért, hogy megelőzzük ezt a betegséget. Kik vannak nagyobb veszélyben? Mi mindenre érdemes figyelni?

A vérlemezkéknek igen fontos szerepe van, hiszen az összetapadásukkal, megalvadásukkal elzárják a sérülések, vágások helyén a vér útját, így megelőzik, hogy túlságosan sok vért veszítsünk. Előfordulhat azonban, hogy a vérlemezkékből kialakuló vérrögök még a véréren belül kialakulnak, anélkül, hogy ezt sérülés indokolttá tenné.

Az éren belüli vérrögöknek pedig sok veszélye van: lassíthatják, sőt akár megakadályozhatják a vér áramlását. Bár a trombózis szinte bárkinél kialakulhat, vannak olyan csoportok, akik nagyobb veszélyben vannak, nekik különösen oda kell figyelni a megelőzésre.

Kiket érinthet a trombózis?

A trombózis általában az alsó végtagokban alakul ki, és a rizikót jelentősen növeli a vénás keringés lelassulása, vagyis ha sokáig vagyunk (szinte) mozdulatlanul egy azonos helyzetben. Növeli tehát a trombózis kialakulását, ha hosszú ideig ülünk egy helyzetben, például egy több órás utazás során. Nagyobb a rizikója a trombózisnak a túlsúlyosoknál, a várandós kismamáknál, a mozgásszegény életmódot élőknél. Emellett bizonyos gyógyszerek, például a fogamzásgátló tabletták is növelik a rizikót, mint ahogy a dohányzás is. 

trombózis
A trombózis kialakulása - a beszűkült érben kialakul a vérrög

Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy a trombózisnak (legalábbis részben) genetikai okai is lehetnek, vagyis azoknak is javasolt jobban odafigyelni a megelőzésre, akiknek a családjában már fordult elő ilyen betegség.

Amennyiben a rizikócsoportba tartozunk, mindenképpen egyeztessünk az orvosunkkal a megelőzési lehetőségekről.

Változtassunk az életmódunkon!

A legfontosabb lépés természetesen bizonyos rizikófaktorok kiiktatása az életmódunk megváltoztatásával. Szabaduljunk meg a felesleges kilóktól és kezdjünk el többet mozogni! A sportolással – még az olyan „egyszerű” mozgásformákkal is, mint a sétálás – nemcsak az izmainkat erősíthetjük meg, de a vérkeringésünket is javíthatjuk.

Szokjunk le a dohányzásról is, ugyanis a cigaretta többek között a vérereinkre, pontosabban azok rugalmasságára is hatással van. A fogamzásgátló tablettát szedő hölgyeknek különösen körültekintőnek kell lennie, főleg ha más rizikófaktorok is jelen vannak az életünkben (pl. dohányoznak).

Az étrendünkkel is sokat tehetünk a vérereink egészségének megőrzéséért, illetve a trombózis rizikójának csökkentéséért. A legfontosabb, hogy elegendő K-vitamin jusson a szervezetünkbe, ez a mikrotápanyag ugyanis nélkülözhetetlen a megfelelő véralvadáshoz. A K-vitaminban gazdag zöldségek közé tartozik például a spenót és a brokkoli.

Mozgassuk a lábainkat!

Igyekezzünk megelőzni, hogy a lábainkban lelassuljon, renyhévé váljon a vérkeringés! Ha ülő munkát végzünk, egy-két óránként keljünk fel és sétáljunk, nyújtózkodjunk egy kicsit. A hosszabb autóutakon rendszeresen iktassunk be megállókat, és a repülőn is igyekezzünk sétálgatni egy kicsit.

Ha erre nincs lehetőségünk, akkor legalább ülő helyzetben végezzünk néhány egyszerűbb gyakorlatot, például emelgessük a lábainkat, feszítsük felfelé, majd le a lábfejünket, végezzünk néhány bokakörzést is.

Az úgynevezett kompressziós harisnyák, melyek változó nyomást fejtenek ki a lábunkra, szintén jót tehetnek a vérkeringésünknek. A túlságosan szűk, szoros és kényelmetlen ruháktól azonban tartózkodjunk!

Forrás:egeszsegkalauz

vissza

Hozzászólások